Nuance in het TikTok-verbod debat: wat gaat er verloren? door Zowi Vermeire•17 mei 2023 Naar aanleiding van toenemende bezorgdheid over de veiligheid van TikTok zijn er niet alleen oproepen voor een verbod in de V.S., maar ook in Nederland. ...
TikTok als een leeromgeving: Samenwerking door Zowi Vermeire•23 februari 2021 Hoewel TikTok vooral bekend is vanwege catchy liedjes en dansjes, wil ik in deze serie blog posts kijken naar TikTok als een leeromgeving. Hiermee wil ik ...
Meisjes en gamification door Chris Zomer•01 juli 2020 Zowel jongens als meisje spelen (computer) games. Het echte hardcore gamen is echter met name een populaire hobby onder (tiener)jongens. Sommige studies ...
Ben je een opgeleid persoon? door Zowi Vermeire•02 juni 2020 In 1996 publiceren Levinson en Holland een artikel waarin ze beargumenteren dat scholing niet een neutrale praktijk is. In scholen worden jongeren opgeleid ...
Ordehouden met gamification? door Chris Zomer•19 mei 2020 Met gamification wordt doorgaans bedoeld: het gebruik van game-design elementen in een alledaagse context. Game-design elementen zijn bijvoorbeeld: ...
Nieuwe middelen, dus nieuwe vormen van leren? door Zowi Vermeire•21 april 2020 Ongeveer 15 jaar geleden concludeerde Tim O'Reilly dat er iets veranderd was in de manier waarop het web functioneerde. Een verandering van Web 1.0 naar ...
De online klas door Chris Zomer•07 april 2020 Door de COVID-19 crisis zien steeds meer scholen zich genoodzaakt hun deuren te sluiten en over te schakelen op online onderwijs. Ik vind het frappant om ...
Gaan digitale media het winnen van de school? door Zowi Vermeire•24 maart 2020 Op maandag 2 december 2019 verschenen er schokkende koppen in het nieuws. Volgens onderzoek van Qompas is de interesse van Nederlandse scholieren in ...
Kahoot: carnaval in de klas door Chris Zomer•10 maart 2020 Er zullen maar weinig docenten zijn die nog nooit van Kahootgehoord hebben, de quiz-app waarmee leerlingen op hun telefoon meerkeuzevragen moeten ...